Wie op zoek is naar ander werk wil zijn (of haar) kansen natuurlijk zo groot mogelijk maken. Veel mensen houden hun (LinkedIn) profiel daarom breed, zodat ze voor zoveel mogelijk functies in aanmerking kunnen komen. Helaas is het effect van deze aanpak vaak dat ze juist geen werk vinden. Hoe kan dat? Hiervoor zijn een aantal redenen.
Generalisten zijn ‘uit’. Werkgevers (of opdrachtgevers) zoeken naar specialisten: mensen met een specifieke toegevoegde waarde. Die meteen een oplossing kunnen bieden voor een bepaald probleem. Die verstand hebben van een bepaalde branche, ervaring hebben met een specifiek product of proces, of vaardig zijn op een bepaald gebied.
Wanneer je solliciteert op een baan ben je vaak niet de enige. Meer dan 100 reacties op een vacature is geen uitzondering. Dan is er voor werkgevers (de ‘buyers’) genoeg te kiezen en kunnen ze het zich permitteren om kritisch te zijn. En dan geldt: hoe duidelijker je bent over jouw toegevoegde waarde, hoe groter je kansen.
Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt vinden elkaar steeds meer via social media. LinkedIn biedt werkgevers en recruiters de mogelijkheid om heel gericht te zoeken naar kandidaten. Met behulp van zoekwoorden wordt er al een voorselectie gedaan. Medewerkers wordt gevraagd een vacature te delen binnen hun netwerk op LinkedIn. De werkgever is dan meteen in contact met de juiste doelgroep. Door het multiplier effect van social media is de kans op het vinden van dat ene schaap met vijf poten opeens veel groter.
Een breed profiel zorgt voor een vaag profiel. Je kan van alles, maar wat onderscheidt jou nou echt van al die andere kandidaten? Zolang je dat niet laat zien, ben je vanwege de bovenstaande factoren kansloos op de arbeidsmarkt.
Het is dus essentieel dat je voor een potentiële werkgever (of opdrachtgever) duidelijk maakt welk probleem jij oplost. Wat jouw specialisme is waar je aantoonbaar goed in bent en waarvoor hij jou (bij wijze van spreken) ’s nachts wakker mag bellen.
Voor veel mensen betekent dat ze drie dingen moeten doen:
1. Het nog verder aanscherpen van het eigen profiel (wat maakt jou uniek, waarin onderscheid jij je van anderen)
2. Keuzes maken (welk vak kies je, wat wordt je specialisme)
3. Zorgen voor zichtbaarheid (zodat je gevonden kan worden)
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Het is altijd lastig om bij jezelf te bepalen waar je goed in bent en dat dan ook nog eens in heldere bewoordingen op te schrijven in je CV en op je LinkedIn profiel. Je hebt bovendien ook altijd een bepaalde blinde vlek voor je eigen kwaliteiten. Die zijn voor jou immers heel vanzelfsprekend. En dan is er ook nog de vraag hoe je LinkedIn kan inzetten om jouw specifieke toegevoegde waarde zichtbaar te maken.
Speelt dit ook bij jou? Neem dan contact met mij op. In een vrijblijvend gesprek kunnen we samen bekijken of mijn ondersteuning je verder kan helpen.