Verkoop alles, behalve jezelf!

Regelmatig krijg ik loopbaancliënten langs die aan het solliciteren zijn maar elke keer weer worden afgewezen. Ze vragen mij of ik ze kan helpen zichzelf tijdens het sollicitatiegesprek beter te verkopen, omdat ze denken daarmee hun kansen te vergroten.

Ik snap de vraag; bij een vacature moet geconcurreerd worden met meerdere goede kandidaten en je wilt nu eindelijk wel eens de uitverkorene zijn! Maar helaas heb ik dan toch slecht nieuws: jezelf verkopen gaat je niet helpen. Laat ik dat even uitleggen.

Mijn ervaring is: wie het werk doet (of wil doen) dat echt bij hem of haar past, hoeft zichzelf niet te verkopen. Want het werk dat je doet moet passen bij het beeld dat je uitstraalt. Deze check doen mensen al (onbewust) in de eerste seconden van de kennismaking. Daarna kan je jezelf verkopen wat je wilt, het zal niet helpen het ontstane beeld bij je gesprekspartner(s) te wijzigen. Wie een wat afstandelijke indruk wekt (waar niets mis mee hoeft te zijn) zal nooit worden aangenomen op de functie van accountmanager. Ik schreef hierover al eerder een artikel.

Daarnaast loop je het risico dat je zo bezig bent met het goed neerzetten van jezelf, dat je niet echt in gesprek komt. Je bent in je hoofd meer bezig met jezelf dan met de ander. Je luistert daardoor minder goed naar wat de ander zegt. Dat zal het gesprek, en daarmee de indruk die je gesprekspartner van je heeft, nooit ten goede komen.

Hoe kan je jezelf dan wel goed presenteren zonder jezelf te verkopen? Drie zaken zijn dan van belang:

1. Solliciteer op een vacature die past bij je DNA. Een baan die aansluit op je kwaliteiten, waar je energie van krijgt en waarbij je bewezen hebt dat je er goed in bent. Want als je daarover vertelt in een sollicitatiegesprek straal je dat ook uit (de zogenaamde lichtjes in je ogen).

2. Bereid je voor op het gesprek met behulp van de STAR-methodiek. Hiermee zorg je ervoor dat met behulp van concrete voorbeelden kan aantonen dat jij degene bent die ze nodig hebben. Hoe je dit kan doen lees je in mijn tips ‘Wordt een sollicitatie-ster met STAR!’, te vinden op mijn website.

3. Bedenk dat de baan voor jou ook interessant moet zijn. Het gaat er niet alleen om wat jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf is, het is ook belangrijk wat het bedrijf jou te bieden heeft. De ‘what’s in it for me’-houding. Daarmee creëer je een gelijkwaardig gesprek en dat komt het resultaat altijd ten goede.

Een loopbaantraject kan helpen om inzicht te krijgen in je talenten en kwaliteiten, en om te weten te komen welk werk daar het beste bij past. Wil je daar meer over weten, neem dan contact met mij op.